Společnost POLYOS, která je součástí skupiny IPEX a která se speciálními úpravami nákladních automobilů značky TATRA zabývá od roku 1996, připravila pro svého významného zákazníka z Itálie dvě speciální nákladní vozidla TATRA DINO. Ta jsou určená pro přepravu ropných a plynových potrubí.

 

Vozidlo TATRA DINO je vybaveno ověřeným vzduchem chlazeným motorem TATRA splňujícím emisní normy a limity EURO III, kvalitní manuální desetistupňovou převodovkou TATRA a výkyvnými polonápravami s kolovými redukcemi. S nejvyšší technicky přípustnou hmotností 36 000 kg nabízí vozidlo TATRA DINO užitečné zatížení přesahující 20 000 kg. Maximální rychlost vozidla je 85 km/hod., po naložení dvěma nebo třemi rourami se pohybuje do 50 km/hod. Maximální komfort řidiče i spolujezdce je i v těch nejnáročnějších terénních podmínkách zajištěn nízkou jeřábovou kabinou s dvěma odpruženými sedadly.

 

„Člověk si ani nedokáže představit, v jak těžkých podmínkách musí nejenom lidé, ale i jejich stroje pracovat při pokládání plynového nebo ropného potrubí,“ konstatoval Dalibor Zrubek, servisní manažer společnosti PARTNER IPEX, který si náročnost podmínek provozu tohoto automobilu sám vyzkoušel při servisních pracích v Německu. „V tak náročných podmínkách, ve kterých je vozidlo TATRA DINO provozováno, by standardní nákladní vozidlo nemělo ani sebemenší šanci splnit zákazníkovy požadavky,“ popsal.

 

Právě při těchto pracovních nasazeních řidič ocení jedinečnou tatrováckou koncepci podvozku – unikátní spojení centrální nosné roury a s ní pomocí příčníků spojených výkyvných polo-náprav odpružených listovými péry.

 

„Kromě prodeje nových a ojetých vozidel TATRA a jejich záručního i pozáručního servisu, které provádíme v rámci činnosti společnosti PARTNER IPEX jako TATRA autorizovaný dealer, se specializujeme i na stavby a přestavby speciálních nákladních vozidel, při kterých můžeme uplatnit naše dlouholeté a bohaté zkušenosti spojené s vývojem a výzkumem v oblasti automobilového a traktorového průmyslu,“ dodal Vojtěch Svoboda, jednatel společnosti POLYOS.

 

Mezi nejvýznamnější projekty, které byly řešeny společnostmi POLYOS a PARTNER IPEX ve spolupráci se společností TATRA, jsou aplikace automatické převodovky Allison do vozidla značky TATRA v roce 1996, vývoj čtyřosých a šestiosých vozidel značky TATRA pro přepravu ropných a plynových potrubí v letech 1999, 2001, 2008, 2010 a 2012 a montáž páté řiditelné nápravy na vozidlo značky TATRA v roce 2002.

 

Hlavním konstruktérem a zároveň jednatelem společnosti je pan Milan Hrubý starší, který pracoval ve společnosti TATRA od roku 1959 do roku 1996 a kromě několika úspěšných zahraničních stáží především v Německu a na dalších západních trzích vyvinul jeřábový podvozek se všemi řízenými nápravami a hydro-pneumatickým pérováním, a tahač letadel. Ten byl řízený čtyřmi systémy s hydrostaticky plynulým pohonem a hydraulickou zvedací kabinou.

 

Kromě těchto projektů se konstruktéři společnosti POLYOS podíleli v roce 2007 na vývoji a výzkumu unikátního prototypu tříosého traktoru FENDT TRISIX postaveného na podvozku značky TATRA ve spolupráci se společností AGCO – FENDT GmbH.

 

 

Novinky