V Jižní Americe startuje již 39. ročník Rallye Dakar. V kategorii kamionů se představí tři závodní speciály značky Tatra. Pilotem jednoho z nich bude hendikepovaný andorrský závodník Albert Llovera, který na slavné dakarské rallye startuje za tým Bonver Dakar Project s podporou společnosti PARTNER IPEX.

 

Pro Alberta Lloveru bude start na Rallye Dakar 2017 již pátou účastí na této nejnáročnější rallye světa. Svou sportovní kariéru ovšem nezahájil za volantem automobilu, nýbrž na alpských svazích. Ve svém mládí patřil k nejtalentovanějším profesionálním lyžařům a v roce 1984 se stal v pouhých sedmnácti letech nejmladším účastníkem Zimních olympijských her v Sarajevu. Vážná nehoda o rok později, kdy Llovera při lyžování upadnul a ochrnul od pasu dolů, ovšem ukončila jeho slibnou lyžařskou kariéru a upoutala jej na invalidní vozík. Jeho vášeň závodit ovšem nezastavila.

 

Llovera se přeorientoval na motorsport a začal soutěžit v rallye. Na speciálně upravených strojích ovládaných pouze pomocí volantu startoval v několika prestižních soutěžích a v roce 2001 absolvoval svou premiéru v sérii WRC. Ve vybraných závodech startoval až do roku 2012. Mezitím si už ovšem vyzkoušel náročnost slavné dálkové soutěže Rallye Dakar, na které startoval v roce 2007. Na svůj další start na této nejslavnější vytrvalostní soutěži na světě čekal až do let 2014 a 2015, kdy už startoval v Jižní Americe, kam se soutěž v roce 2009 přesunula důvodů hrozeb teroristických útoků v Africe, kde se konala od svého vzniku v roce 1979.

 

V roce 2015 Albert Llovera poprvé dokončil Rallye Dakar v kategorii osobních automobilů a hledal výzvu pro rok 2016. Tou se stal jeho start v kategorii kamionů, čímž Llovera navázal na slavného švýcarského automobilového závodníka Claye Regazzoniho. Bývalý účastník Formule 1, který byl po nehodě v roce 1980 také ochrnutý a upoutaný na invalidní vozík, se v roce 1988 zúčastnil Rallye Dakar v kategorii kamionů a řídil kamion Tatra. Závod ovšem nedokončil, a tak o tento zápis do historie mohl bojovat právě Llovera. I hendikepovaný andorrský závodník si ke splnění svého snu vybral závodní speciál Tatra, když začal spolupracovat s týmem Bonver Dakar Project a nechal si upravit kamion Tatra Jamal. Ten byl vybaven speciálním systémem řízení umožňujícím ovládání pouze prostřednictvím volantu a táhel na něm.

 

Spolupráce mezi devětačtyřicetiletým andorrským závodníkem a týmem Bonver Dakar Project ovšem byla zahájena až těsně před startem Rallye Dakar 2016, a tak panovaly velké obavy, jestli posádka i technika nejnáročnější rallye na světě zvládne, zvláště když Llovera před startem soutěže neabsolvoval ani jeden test za volantem svého upraveného kamionu. Posádka ve složení Albert Llovera, navigátor Charly Gotlib a palubní mechanik Jaromír Martinec si s nástrahami zrádného jihoamerického terénu ovšem poradila znamenitě a i když musela řešit technické problémy, přenocovala v poušti či stavěla za pomoci jiných dakarských účastníků převrácený kamion Tatra vážící více než devět tun zpět na kola, závod dlouhý takřka deset tisíc náročných kilometrů rozdělených do třinácti měřených úseků zvládla až do cíle v Buenos Aires na třicátém pátém místě, čímž se společně s celým týmem Bonver Dakar Project zapsala do historie. Albert Llovera se tím stal prvním paraplegikem v historii, jenž dokončil Rallye Dakar v kategorii kamionů.

 

U historického úspěchu Alberta Llovery byla i společnost PARTNER IPEX, která jako autorizovaný dealer nákladních automobilů značky Tatra a partner týmu tohoto hendikepovaného andorrského závodníka podporovala. Podpora Alberta Llovery pokračuje i na Rallye Dakar 2017.

 

„Albert je úžasný člověk. Jeho odhodlání je neuvěřitelné a jeho dosavadní životní příběh je velice inspirativní,“ konstatoval Vojtěch Svoboda, obchodní a marketingový ředitel společnosti PARTNER IPEX, jenž byl osobně svědkem Lloverova úspěchu, když Rallye Dakar 2016 absolvoval s týmem Bonver Dakar Project. „Je to nádherná soutěž. Nesmírně náročná, ale krásná a nezapomenutelná. Jsem rád, že se Albertovi i celému týmu podařilo dosáhnout takového úspěchu. Věřím, že na něj naváže i v nadcházejícím ročníku a opět doveze svou tatru do cíle závodu,“ dodal. 

 

Foto: Petr Lusk, Bonver Dakar Project

 

Galerie

Novinky