Nový rok znamená kromě slavnostních přípitků a novoročních předsevzetí i zahájení dvou prestižních dálkových motoristických soutěží. V Jižní Americe startuje Rallye Dakar a v Africe Africa Eco Race. Na obou soutěžích startují i závodní speciály značky Tatra.

 

Tatra a dálkové rallye pořádané v extrémních terénních podmínkách patří neodmyslitelně k sobě už více než třicet let. Již v roce 1986 se kamiony značky Tatra objevily na startu tehdy neznámé maratónské rallye z Paříže do Dakaru. A za třicet let se ze spojení Tatra a Rallye Dakar stal pojem. Celkem šestkrát dakarský speciál vyrobený v Kopřivnici dovezl svou posádku s Karlem Lopraisem za volantem k vítězství. K tomu si kamiony Tatra připsaly řadu umístění na stupních vítězů a do mysli závodníků i příznivců rallye se zapsaly i tím, že se osvědčily jako asistenční vozy jak ve službách samotného organizátora, tak v rámci logistické podpory a vytváření zázemí účastníků slavné dakarské rallye. Ti u vozidel značky Tatra ocenili především jejich průjezdnost, odolnost a spolehlivost, tedy technické parametry, kterými se tato vozidla vyznačují díky své jedinečné podvozkové koncepci více než sto let. Sto let strávených inovováním a testováním podvozkové koncepce tvořené centrální nosnou rourou a s ní spojených výkyvných polonáprav. Koncepce, která slaví úspěchy i po třiceti letech a která se představí i nadcházejících soutěžích Rallye Dakar 2017 a Africa Eco Race 2017.

 

Početnější zastoupení bude mít značka Tatra na Rallye Dakar. Soutěž, která se od roku 1979 konala v Africe, ale kvůli hrozbě teroristických útoků byla v roce 2008 zrušena a o rok později se již konala v Jižní Americe, se tentokrát uskuteční na území Paraguaye, Bolívie a Argentiny. Do dvanácti měřených úseků dlouhých takřka 4 000 kilometrů vyrazí tři kamiony Tatra.

 

Za volant prvního z nich usedne Martin Kolomý, který je díky svému pátému místu z roku 2013 nejúspěšnějším závodníkem s kamionem Tatra od přesunu Rallye Dakar na jihoamerický kontinent. Kolomý pojede za tým Tatra Buggyra Racing. Ten je od roku 2014 podporován společností TATRA TRUCKS a.s. jako tovární tým a společně s technickým a vývojovým oddělením této společnosti spolupracuje na vývoji kamionu Tatra Phoenix.

 

Kolegou Martina Kolomého v týmu Tatra Buggyra Racing bude Aleš Loprais, který se za volant kamionu Tatra vrací po dvou letech strávených v kabině závodních speciálů Man a Iveco. I synovec šestinásobného vítěze Karla Lopraise bude řídit závodní speciál Tatra Phoenix.

 

Nová modelová řada vozidel Tatra Phoenix nebude zastoupena pouze mezi závodními speciály, ale i mezi asistenčními vozy. Ty využívají oba české týmy účastnící se Rallye Dakar s kamiony Tatra, tedy Tatra Buggyra Racing a Bonver Dakar Project.

 

Na rozdíl od Kolomého a Lopraise a jejich trambusových kamionů Tatra Phoenix týmu Tatra Buggyra Racing ovšem Bonver Dakar Project nasadí závodní speciál jiné koncepce. Albert Llovera bude řídit kapotovaný kamion Tatra Jamal. Hendikepovaný andorrský závodník, který je upoutaný na invalidní vozík a kamion řídí pomocí speciálně upraveného systému řízení, bude chtít navázat svůj úspěch z Rallye Dakar 2016, kdy jako první paraplegik v historii dokončil Rallye Dakar v kategorii kamionů. Albert Llovera se i na letošní Rallye Dakar představí za tým Bonver Dakar Project. Jeho snaha dokončit nejnáročnější rallye na světě je podporována společností PARTNER IPEX.

 

Tým Bonver Dakar Project se představí nejenom na Rallye Dakar, ale i na Africa Eco Race. Zatímco se Albert Llovera zúčastní závodu v Jižní Americe, v Africe nastoupí za tým Bonver Dakar Project Jaroslav Valtr. Nejúspěšnější český účastník Rallye Dakar 2016 v kategorii kamionů si vyzkouší závodění za volantem závodního speciálu Tatra Jamal. Ten měl původně řídit šéf týmu Tomáš Vrátný, který se měl také zúčastnit Rallye Dakar. Kvůli zdravotním potížím svůj start na slavné dakarské rallye pro rok 2017 zrušil a zapůjčil svůj kamion Valtrovi, kterého čeká premiéra na Africa Eco Race.

 

Tento závod, který navazuje na původní Rallye Paříž - Dakar, bude po svém slavnostním startu v Monaku zahájen první rychlostní zkouškou na území Maroka, odkud povede přes Mauretánii do Senegalu, kde bude jako již tradičně zakončen u proslulého Růžového jezera. Místa, které je dobře známo všem účastníkům slavné dakarské soutěže z dob, kdy se konala na území Afriky. Mezi tyto závodníky patří i Tomáš Tomeček, jenž se Africa Eco Race účastní nepřetržitě od roku 2011 a je trojnásobný vítěz tohoto závodu v kategorii kamionů. Šéf týmu Promet/Czechoslovak Group řídí závodní speciál Tatra T 815 Terrno. Tento kamion je unikátní v tom, že na rozdíl od speciálů týmů Tatra Buggyra Racing a Bonver Dakar Project je plně vybaven agregáty značky Tatra, tedy včetně motoru a převodu. S touto ověřenou technikou bude chtít Tomeček navázat na své předešlé úspěchy a opět bojovat o vítězství v závodu rozděleném do dvanácti měřených úseků plných rozsáhlých dunových polích typických pro náročné dálkové soutěže, ve který značka Tatra vždy vynikala a vyniká.

 

 

Rallye Dakar 2017 a Africa Eco Race 2017 budou zahájeny 2. ledna 2017. Společnost PARTNER IPEX přeje všem účastníkům hodně štěstí a všem závodníkům jedoucím s kamiony značky Tatra úspěšný dojezd do cíle.

 

Foto: Martin Kozák, Tatra Buggyra Racing
Foto: Petr Lusk, Bonver Dakar Project
Foto: Archiv, Promet/Czechoslovak Group Team

 

Galerie

 

Novinky